Oferta

Puterea conceptului. Proiectul filosofic al lui Alexandre Kojève

32,50lei 26,00lei

Puterea conceptului. Proiectul filosofic al lui Alexandre Kojève

Coordonatori: Ovidiu STANCIU / Andrei STATE

272 pagini

Cod Produs: 2978-1-1 Categorie:
ID Produs 6372

Descriere

Ovidiu STANCIU / Andrei STATE, (coordonatori): Puterea conceptului. Proiectul filosofic al lui Alexandre Kojève

„Alexandre Kojève este cunoscut mai ales ca interpret al filosofiei lui Hegel, drept cel care, prin seminarul pe care l-a susținut între 1933 și 1939 la École Pratique des Hautes Études din Paris, a contribuit decisiv la introducerea gândirii hegeliene în spațiul cultural francez. În decursul secolului XX, seminarul său a căpătat o aură aproape mitică: legenda care s-a răspândit este cea a unui maestru al genului epic, a unui „povestitor” înnăscut, capabil să transforme parcursul riguros și construcția severă a Fenomenologiei spiritului într-un pasionant bildungsroman în care conștiința, traversând încercările și caznele negativului, ajunge în cele din urmă la „Înțelepciune”. Magnetismul personalității sale, talentul său pedagogic, dexteritatea sa în a ilumina zonele întunecoase ale operei hegeliene și de a face vizibilă continua relevanță a acestui text au atras și au fascinat un auditoriu divers și exigent, grație căruia tematicile abordate în seminar au iradiat asupra întregului discurs teoretic contemporan (și nu doar asupra spațiului restrâns al filosofiei academice). Kojève s-a impus astfel ca „eminența cenușie” a filosofiei franceze postbelice, geniul tutelar al operelor lui Georges Bataille și Raymond Queneau, o referință nedezmințită a operei lui Raymond Aron, „singurul maestru” recunoscut de Jaques Lacan. Însă inteligibilitatea sporită pe care textul hegelian a dobândit-o grație comentariului lui Kojève a putut apărea și ca profund suspectă. Bănuiala era că aceasta ar fi fost obținută cu prețul unei desfigurări a proiectului global al filosofiei hegeliene, al simplificării unor analize decisive, al eliminării unor dimensiuni centrale ale Fenomenologiei. În această optică critică, A. Kojève apare ca un interpret care se îndepărtează de rigoarea construcției hegeliene, pentru a o mobiliza într-un proiect care îi este străin. Astfel, el și-ar fi proiectat propriile sale idiosincrazii – metafizic dualiste, radical-istoriciste, antropologic-atee, revoluționar-emancipatoare – asupra textului hegelian și ar fi propus o reconstrucție atât de ingenioasă a Fenomenologiei, încât „sensul hegelian al lui Hegel” (Mikel Dufrenne) devine cu totul de nedeslușit. Într-un sens istorico-filologic, aceste „distorsiuni” ale textului hegelian sunt imputate grefării, pe trunchiul hegelian, a unor problematici deopotrivă heideggeriene și marxiste. Este neîndoielnic că, în comentariul kojèvian, asprimea textului hegelian pare întru câtva atenuată, că Hegel, citit prin lentila comentatorului său, devine un autor (relativ) inteligibil. De asemenea, este evident că unghiul interpretativ adoptat de Kojève este de natură a favoriza o apropiere între gândirea hegeliană, pe de o parte, și fenomenologia existențială a lui Heidegger și analiza socială a lui Marx, pe de altă parte. … Rezervele suscitate de deciziile interpretative, fără îndoială necanonice, se sprijină însă pe o alternativă tranșantă – cea între o exegeză riguroasă și o violență hermeneutică gratuită, între o ortodoxie interpretativă și o originalitate doctrinală –, incapabilă să dea seama de complexitatea strategiei hermeneutice adoptate de Kojève. Într-adevăr, gestul său filosofic specific constă tocmai în contestarea acestei dihotomii rigide, în afirmarea posibilității unei situări simultan fidele și eretice în raport cu Hegel, a unei fidelități subversive sau a unei erezii recuperatoare. Unul dintre obiectivele textelor care urmează este tocmai cartografierea diferitelor declinări pe care le primește acest atașament paradoxal față de filosofia hegeliană.”

Texte

Ovidiu STANCIU

Kojève, Heidegger și „sarcina filosofică principală a viitorului”

Ana-Silvia MUNTE

Între eroare și paradox. Kojève și monismul hegelian

Ștefan IORDĂNESCU

Natură, Negativitate, Libertate. Interpretarea lui Kojève la Fenomenologia spiritului din perspectiva unei filosofii a naturii

Adrian GRAMA

Kojève și teoria dezvoltării

Diana BULZAN

Conceptul de istorie la Benjamin și Kojève

Alexandru RACU

Strauss și Kojève. Termenii, semnificația și miza unei dezbateri

Andrei CHIȚU

„Omul nu este o simplă cărămidă”. Kojève despre istorie și antropologie

Alex CISTELECAN

Statul universal și omogen – cum altfel?

Andrei STATE

Kojève, Fukuyama și ideea sfârșitului istoriei

 

Despre autor

Sorin Gog (născut 1978), doctor în sociologie la Universitatea „Babeș-Bolyai”. Este membru al Facultății de Sociologie și Asistență socială din Universitatea „Babeș-Bolyai” și este specializat în sociologia și antropologia religiilor.

Anca Simionca (născută 1983), doctor în sociologie și antropologie socială la Central European University, Budapesta. Este membră a Facultății de Sociologie și Asistență socială din Universitatea „Babeș-Bolyai” și este specializată în sociologie organizațională și sociologia muncii.

Elena Trifan (născută 1989), doctor în sociologie la Școala Națională de Studii Politice și Administrative. Este cadru didactic asociat al Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative și al Universității „Babeș-Bolyai” și este specializată în antropologia economică și a muncii.

Cristine Palaga (nascută în 1990), doctorand în sociologie la Universitatea „Babeș-Bolyai”. Este colaborator al Facultății de Sociologie și Asistență Socială, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” și este specializată în sociologia și antropologia sănătății.

Andrei Herța (născut 1988), doctorand în sociologie la Universitatea „Babeș-Bolyai”. Este cercetător științific în socio-antropologie la Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău.

Andrada Tobias (născută în 1986), doctor în sociologie la Universitatea „Babeș-Bolyai”. Este colaborator al Facultății de Sociologie și Asistență Socială, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” și este specializată în sociologia loisir-ului.

Delia Petrea (născută 1995), este absolventă a Masterului de Cercetare Sociologică Avansată din cadrul Facultății de Sociologie și Asistență Socială a Universității Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca și este specializată în sociologia organizațiilor și sociologia consumului cultural.

 

Recenzii

Nu există încă recenzii.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Puterea conceptului. Proiectul filosofic al lui Alexandre Kojève”

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ați putea dori, de asemenea…