HANS BLUMENBERG – Secularizare Èi autoafirmare
“Problema legitimitÄÅ£ii depinde (…) de conceptul de epocÄ. Abia modernitatea, Åi ea întâia oarÄ, s-a înÅ£eles pe sine ca epocÄ Åi a creat astfel Åi celelalte epoci. Problema e latentÄ Ã®n pretenÅ£ia modernÄ de a rupe definitiv relaÅ£iile cu tradiÅ£ia Åi în disparitatea acestei pretenÅ£ii cu realitatea istoriei, care nu poate niciodatÄ sÄ reînceapÄ de la zero. Ca toate problemele politice Åi istorice de legitimare, epoca modernÄ apare dintr-o discontinuitate Åi e lipsit de importanÅ£Ä dacÄ aceastÄ discontinuitate e adevÄratÄ sau fictivÄ. Epoca modernÄ solicita ea însÄÅi aceastÄ discontinuitate faÅ£Ä de Evul Mediu. Autoafirmarea neîncetatÄ a autonomiei Åi a autenticitÄÅ£ii sale date de ÅtiinÅ£Ä Åi tehnicÄ este pusÄ sub semnul întrebÄrii cu teza cÄ âlumea modernÄ Ã®Åi datoreazÄ Ã®n mare parte imensul succes fundalului creÅtinâ.MÄsura succesului determinÄ cantitatea de nedreptate care se aflÄ Ã®n a-Åi fi uitat propriile premise, în a le nega, dezavua sau a refuza sÄ le considere ca atare. Åi ideea secularizÄrii aparÅ£ine acestui context, iar funcÅ£ia sa devine explicitÄ Ã®n el. DacÄ epoca modernÄ este, conform conÅ£inutului sÄu istoric, produsul secularizÄrii, atunci ea trebuie înÅ£eleasÄ ca o încarnare tipicÄ a ceea ce ân-ar trebui sÄ existe «în realitate»……”
“Trebuie sÄ ne eliberÄm de ideea cÄ ar exista un canon fix al âmarilor întrebÄriâ care a preocupat de-a lungul istoriei cu o intensitate constantÄ dorinÅ£a de cunoaÅtere a oamenilor Åi a motivat pretenÅ£iile de interpretare a lumii Åi a omului. DacÄ aÅa ar sta lucrurile, toate sistemele dinamice ale mitologiilor, teologiilor Åi filosofiilor s-ar explica prin recurs la congruenÅ£a bagajului lor de informaÅ£ii cu respectivul canon al întrebÄrilor. Problematica transferului întrebÄrilor este în primul rând una a tranziÅ£iilor de la o epocÄ la alta, a fazelor schimbÄrii mai rapide sau mai lente a regulilor de producere a unor explicaÅ£ii foarte generale. ReproÅul cÄ un sistem teoretic ar aduce prea puÅ£in înÅ£elegerii lumii Åi a omului în genere e pronunÅ£at mai rar decât pare sÄ fi fost cazul de fapt la fondatorii Åi mai ales la avocaÅ£ii epigonali ai unor asemenea sisteme în clipa în care credeau cÄ a venit vremea sÄ treacÄ la demonstrarea puterii explicative a sistemelor respective. Ce se poate descrie ca âsecularizatâ nu este atât âpretenÅ£ia totalitÄÅ£iiâ raÅ£iunii moderne, cât mai degrabÄ obligaÅ£ia ei de a viza totalitatea.”â.

















Be the first to review “HANS BLUMENBERG – Secularizare și autoafirmare”
You must be logged in to post a review.