Am început sÄ scriu Munca lui Iov în îndepÄrtatul 1982 sau 1983. Eram în al patrulea an de închisoare. Ãn acelaÅi timp scriam despre Leopardi. Lucram, aÅadar, tot asupra suferinÅ£ei. Leopardi constituia o fenomenologie Åi o poeticÄ, Iov reprezenta exemplum-ul. SituaÅ£ia în care mÄ gÄseam era într-adevÄr disperatÄ: mÄ aflam deja de-o bunÄ bucatÄ de timp într-o închisoare specialÄ, închis doar pe motive politice, Åi nu Åtiam cum sÄ ies din asta. CÄutam în analiza suferinÅ£ei o cheie pentru a rezista. Cu toate acestea, odatÄ depÄÅitÄ iluzia cÄ m-aÅ putea apÄra în faÅ£a unei puteri absolute, problema era aceea de a nu mÄ scufunda din punct de vedere intelectual în durerea Åi în mizeria puÅcÄriei Åi de a dezvolta o lecturÄ adecvatÄ a represiunii, tocmai cu scopul de a rezista Åi a interpreta însÄÅi înfrângerea politicÄ drept o criticÄ a puterii. OdatÄ ieÅit din închisoare Åi constrâns la exil în 1983, problema nu s-a schimbat: interpretarea acelei stÄri de suferinÅ£Ä devenise pentru mine un moment esenÅ£ial de rezistenÅ£Ä. Existau zeci de lecturi ale lui Iov: niciuna nu reuÅise sÄ gÄseascÄ un rÄspuns la chestiunea teologicÄ a rÄului: Si Deus est, unde malum? Si malum est, cur Deus? Dar aici nu era vorba doar de a înÅ£elege, ci era vorba Åi de a descoperi cum se poate pregÄti o cale cÄtre eliberare: o problemÄ practicÄ, nu o teodicee. Eliberare, în închisoare Åi în exil, în absolutul puterii, Åi totuÅi eliberare de o înfrângere politicÄ ce începea sÄ aparÄ drept o trecere istoricÄ â Åi apoi constatarea sfârÅitului unei epoci care nu mai poate fi restauratÄ, Åi explicaÅ£ia coÅmarului unei utopii devenite teroare. Cum se putea urma calea lui Iov, cÄutând eliberarea?
tact
https://ro.baricada.org/dincolo-de-munca-si-de-dialectica/