La începuturile culturii occidentale, într-un mic teritoriu aflat la limita orientalÄ a Europei, a apÄrut o experienÅ£Ä a cuvântului care, menÅ£inându-se atât în primejdia adevÄrului, cât Åi a erorii, a pronunÅ£at cu tÄrie, fÄrÄ sÄ jure sau sÄ blesteme, da-ul sÄu adresat limbii, adresat omului ca fiinÅ£Ä vorbitoare Åi politicÄ. Filosofia începe în momentul în care fiinÅ£a vorbitoare, împotriva acelei religio a formulei, pune în mod hotÄrât în chestiune primatul numelor, atunci când Heraclit opune logos la epea, discursul la cuvintele incerte Åi contradictorii care îl constituie, sau când Platon, în Cratylos, renunÅ£Ä la ideea unei corespondenÅ£e exacte între nume Åi lucrul numit, Åi, totodatÄ, apropie onomastica Åi legislaÅ£ia, experienÅ£a logos-ului Åi politica. Filosofia este, în acest sens, în mod constitutiv, criticÄ a jurÄmântului: ea pune, adicÄ, în chestiune legÄtura sacramentalÄ care leagÄ omul de limbaj, fÄrÄ sÄ vorbeascÄ, din acest motiv, pur Åi simplu aiurea, sÄ cadÄ Ã®n vanitatea cuvântului. Ãntr-un moment în care toate limbile europene par sÄ fie condamnate sÄ jure în van Åi în care politica nu poate decât sÄ asume forma unei oikonomia, adicÄ a unei guvernÄri a cuvântului gol asupra vieÅ£ii nude, numai de la filosofie mai poate veni, în conÅtiinÅ£a sobrÄ a situaÅ£iei extreme la care a ajuns în istoria sa fiinÅ£a vie care are limbajul, indicaÅ£ia unei linii de rezistenÅ£Ä Åi schimbare.
















tact
Nicoleta Dabija in Viata Romaneasca:
http://www.viataromaneasca.eu/arhiva/86_via-a-romaneasca-7-8-2013/50_cronica-ideilor/1563_inapoi-la-limbajul-sacru-inapoi-la-juramant.html