OdatÄ cu dezvoltarea instituÅ£iilor religioase, istoricii cunosc Åi vechile fundamentalisme, împreunÄ cu formele lor de exprimare. Din zonele întunecate ale istoriei europene, în care a avut loc Åi dezvoltarea Åi accentuarea iluminismului, fac parte Åi InchiziÅ£ia, autodafé-urile, persecuÅ£ia Åi uciderea unor oameni care aveau o altÄ convingere.
Abia în epoca secularizÄrii, a Iluminismului Åi a Concordatului, creÅtinismul a devenit atât de blând Åi prietenos, aÅa cum îl întâlnim astÄzi în activitatea dedicatÄ a instituÅ£iilor bisericeÅti, care militeazÄ, între altele, pentru un tratament adecvat al imigranÅ£ilor Åi al celor fÄrÄ adÄpost.
DacÄ Ã®n lumea occidentalÄ de astÄzi este deplânsÄ uneori pierderea unor valori Åi idei, ar trebui sÄ ne gândim cÄ poate tocmai aceastÄ âpierdere de adevÄrâ a fost cea care a pus fundamentele vitale pentru o civilizare a societÄÅ£ii în epoca modernÄ.
Reprimarea utilizÄrii forÅ£ei Åi a violenÅ£ei în limbaj Åi în faptÄ este o sarcinÄ permanentÄ, aparent nelimitatÄ, în societate Åi culturÄ. Numai dacÄ reÅ£eaua intelectualÄ a studiilor culturale Åi a criticii culturii sunt strâns legate într-un spaÅ£iu public foarte larg, existÄ Åansa de a âîmpiedica încÄ de la începutâ o evoluÅ£ie negativÄ. Munca unor cercetÄtori ca Jan Assmann Åi a unor cÄrÅ£i ca volumul de faÅ£Ä au, în acest context, o mare importanÅ£Ä.















tact
Cristian Cercel in Observatorul cultural:
http://www.observatorcultural.ro/Limbajul-violentei-si-memoria-culturala*articleID_29001-articles_details.html
tact
Doru Căstăian:
https://bookhub.ro/monoteismul-si-limbajul-violentei-de-jan-assmann/